Jak wybrać rower dla kobiety?

Niektóre kobiety zachwycają się damskimi rowerami holenderskimi w pastelowych kolorach, z kwiatowymi zdobieniami, wiklinowymi koszykami wykładanymi miękką, filcową podszewką. Inne panie zaś mówią, że taki damski rower to tylko stereotyp, a one od łagodnej damki miejskiej wolą rower MTB do wytrzymałościowej jazdy po rowerowych szlakach górskich, rower trekkingowy na kilkudniowy wypad albo szosówkę do ścigania się. Jaki zatem rower dla kobiety wybrać?

Wybór kobiecego roweru zależy od Twoich potrzeb. Jeżeli jazdy na rowerze nie traktujesz jako treningu, a czysto praktycznie, jako na przykład sposób na szybki i wygodny dojazd do pracy, Twoim wyborem będzie klasyczny rower miejski lub uniwersalny rower crossowy. Jeżeli nie wyobrażasz sobie weekendu bez rowerowej wycieczki, trafna będzie inwestycja w rower MTB albo trekkingowy, który udźwignie sakwy przednie i tylne z Twoim wyjazdowym dobytkiem. W zależności od rodzaju roweru należy zwrócić uwagę na inne jego cechy.

Rower dla kobiety - na co ogólnie zwrócić uwagę?

Podstawą w zakupie roweru dla kobiety jest rozmiar ramy rowerowej. Ze źle dobraną ramą jazda na najlepszym rowerze damskim będzie koszmarem. Na rower ze zbyt dużą ramą będzie trudno Ci wsiąść i zsiadać z niego, a na zbyt małym rowerze będziesz się czuła jak nastolatka na kucyku na placu zabaw dla dzieci - podpowiada ekspert z portalu jaki-rower.pl.

Kolejny element to siodełko - powinno być dostosowane do rozstawu Twoich kości kulszowych. To bardzo indywidualna kwestia, dlatego też trudno, aby domyślne siodełko od producenta w danym rowerze było dla Ciebie wprost stworzone. O zmierzenie rozstawu kości kulszowych możesz zapytać w sklepie rowerowym lub sprawdzić online, jak wykonać taki pomiar w domu, chociaż w zależności od rodzaju użytego materiału jako siedzenia może on nie być zbyt dokładny.

Jeśli będziesz już w sklepie rowerowym, zwróć uwagę, czy wybrane przez Ciebie rowery mają obniżoną górną część ramy rowerowej. Taka budowa damskiego roweru ma ułatwiać zsiadanie z niego i wsiadanie, chociaż jeżeli na co dzień nie nosisz wąskich spódniczek i sukienek, nie powinnaś mieć takiego problemu - zwłaszcza na sportowych rowerach.

Rower dla kobiety - jaką ramę rowerową wybrać?

Producenci klasycznych rowerów holenderskich dla kobiet ścigają się we wzornictwie i palecie kolorów. Zanim jednak oszołomią Cię wszystkie barwy, począwszy od intensywnych po delikatne pastele, oraz wzory na ramach rowerowych, sprawdź, jaką ramę ma wybrany przez Ciebie rower miejski - co tyczy się także innych rowerów.

Otóż rama w rowerze dla kobiety powinna być aluminiowa. W tanich rowerach możesz natknąć się na ramę stalową. Możesz wtedy pomyśleć, że stal jest bardziej wytrzymalszym materiałem od aluminium. Lepszym wyborem jest jednak rama aluminiowa. Teoretycznie stal mogłaby lepiej tłumić wstrząsy niż aluminium, ale w tanich rowerach nie oczekuj np. stali z domieszką chromu jak w drogich rowerach BMX. W tanich modelach rama rowerowa będzie po prostu ciężka, a nie zwiększy Twojego komfortu jazdy.

To, czy rama rowerowa w Twoim rowerze będzie miała górną część obniżoną, czy nie, jaki będzie miała wzór i kolor - to już zależy od Twoich preferencji. Im ładniej wyglądający rower, też droższy.

Rower dla kobiety - ile powinien kosztować?

Biorąc pod uwagę zarówno swoje preferencje co do stylu jazdy, jak i budżet. Jeżeli przymierzasz się do zakupu roweru miejskiego lub górskiego, potrzebujesz minimum 1500 zł. Za podobną kwotę dasz radę kupić też rower turystyczny (trekkingowy), chociaż raczej nie na kilkudniowe eskapady. Dobre szosówki i rowery BMX do akrobacji są już droższe, kosztują bowiem ok. 2000 zł za naprawdę dobry model, a na rower elektryczny damski potrzebujesz co najmniej 3000 zł, aby ważył mniej niż 30 kg i miał akumulator pozwalający na przejechanie w rzeczywistości więcej niż 20 km na jednym ładowaniu.

Rower dla kobiety - jak wybrać?

Klasyczny rower holenderski dla kobiety będzie wystarczającym jednośladem do jazdy do pracy, na zakupy, spotkanie na mieście. Jeżeli w planach mamy pozamiastowe, co najmniej kilkugodzinne czy całodniowe wycieczki, nie oszukujmy się, że miejska damka da radę. Większy komfort na różnorodnych, nieutwardzonych drogach zapewni nam albo rower górski, albo rower trekkingowy (turystyczny), przystosowany do zaczepiania na nim sakw przednich i tylnych z bagażem.

Podczas takich wypadów liczy się między innymi jakość przerzutek, hamulców, rodzaj bieżnika w oponach, amortyzator (alternatywą jest sztywny widelec), możliwość zamontowania bagażnika czy zaczepienia wspomnianych sakw. Jeżeli dobrze rozłożysz ciężar, jest to o wiele wygodniejsza opcja niż plecak, który sprawia, że tylko bardziej się pocisz.

Rower dla kobiety - czego unikać?

Oprócz wspomnianej już stalowej ramy unikajmy takich elementów ze stali w rowerze, jak kierownica czy sztyca, a także ogólnie tanich rowerów z marketu - są wątpliwej jakości - oraz używanych rowerów damskich, jeżeli nie mamy pewności co do dotychczasowego użytkowania roweru przez zbywcę. Minusem jest także brak gwarancji, narażający nowego właściciela na koszty związane z naprawą usterek.

W rowerach do jazdy poza miastem i na wycieczki radzi się wybierać na przykład hamulce tarczowe zamiast tanich hamulców V-Brake, które zawodzą w trudnych warunkach atmosferycznych i mają słabszą siłę hamowania, oraz unikać najtańszych przerzutek. Sprawdzaj je uważnie, bowiem zdarza się, że w tanich rowerach dla kobiet producent akcentuje obecność przednich lub tylnych przerzutek Shimano niskiej klasy - a drugie są jeszcze tańsze i zupełnie nieznanego producenta.

 

Materiał zewnętrzny

Autor

Redakcja

funner.pl