Znaczenie wody dla człowieka - jaką rolę pełni w naszym organizmie?

Każdy z pewnością wie, jak ważne jest regularne picie wody w ciągu dnia. Najczęściej słyszymy, że powinno się dostarczać ok 1,5-2 litrów płynów na dobę, trochę więcej w czasie treningu… i właściwie w tym momencie nasz wiedza się kończy. Zadbaj o swoje zdrowie i dowiedz się, jakie jest znaczenie wody dla człowieka!

Znaczenie wody dla człowieka - woda w naszym organizmie

 

Przede wszystkim, woda jest jednym z najważniejszych składników naszego ciała - dorosła osoba składa się z niej w ok. 60-70%, natomiast aż w 75% dziecko i 80% noworodek. Jest ona obecna m.in. w:

  • krwi - 83%,
  • mózgu - 80-75%,
  • mięśniach - 75%,
  • kościach - 22%.

Stanowi ona również ochronę dla m.in. gałki ocznej, rdzenia kręgowego czy płodu. Reguluje także temperaturę ciała, pomaga w usuwaniu szkodliwych produktów przemiany materii, wchłanianiu substancji odżywczych przez organizm oraz dostarczaniu ich do komórek. Dlatego odwodnienie organizmu może być dla nas niezwykle groźne!

 

Odwodnienie - objawy

 

To właśnie w tak skrajnych sytuacjach, jaką jest odwodnienie, najlepiej widać, jak duże jest znaczenie wody dla człowieka. W przypadku odwodnienia objawy w dużej mierze zależą od tego, jak wiele wody utraciliśmy. Dlatego w przypadku straty:

  • do 2% - odczuwamy bardzo silne pragnienie - nie bagatelizuj tego i natychmiast zadbaj o nawodnienie organizmu!,
  • 2-3% - zaczynamy odczuwać pierwsze, poważniejsze skutki - bóle głowy i mięśni, nudności i wymioty, a czasem nawet omdlenie. Do tego dochodzi silna suchość w ustach, zaburzenia widzenia i mowy, rzadsze oddawanie moczu i wyraźne zmniejszenie elastyczności skóry,
  • 5% - możemy czuć senność i nieprzyjemne mrowienie ciała, a także drętwienie mięśni i nagłe skoki temperatury,
  • 10-15% - przy takim stopniu odwodnienia organizmu zaczyna się robić naprawdę niebezpiecznie - pojawiają się delirium i zaburzenia świadomości, drgawki, utrata przytomności, niemożność mówienia i obrzęk języka,
  • powyżej 15% - taka sytuacja zdarza się na szczęście niezwykle rzadko - tak duża utrata płynów kończy się bowiem śmiercią.

Dlatego tym, co daje picie wody, jest nasze zdrowie, a także życie. Dlatego zawsze pamiętaj o prawidłowym nawodnieniu organizmu!

 

Znaczenie wody dla człowieka - ile powinniśmy wypijać?

 

Powszechnie mówi się o wypijaniu ok. 1,5-2 litrów wody. Można jednak obliczyć to dokładniej! Zakłada się, że powinniśmy dostarczać organizmowi:

  • 30 ml wody na każdy kilogram masy ciała,
  • 1 ml wody na każdą spożytą kcal.

Tutaj również musimy założyć pewien margines - w końcu biegacze czy kobiety w ciąży będą miały nieco inny przelicznik.

Musimy natomiast bardzo uważać, aby nie przesadzić - nadmiar wody w ciele może być równie groźny, co jej niedobór. Skutkuje on bowiem:

  • rozcieńczeniem stężenia sodu w organizmie - może to prowadzić nawet do śmierci,
  • obrzękiem komórek ciała - w tym mózgu,
  • podwyższeniem ciśnienia tętniczego,
  • zwolnieniem czynności serca.

Jednym z największych niebezpieczeństw, poza rozcieńczeniem sodu, jest obrzęk mózgu. Objawia się on m.in:

  • brakiem łaknienia,
  • nudnościami i wymiotami,
  • osłabieniem,
  • kurczami mięśni,
  • nierównością źrenic,
  • śpiączką.

Stan taki może prowadzić nawet do śmierci, dlatego bezzwłocznie konieczna będzie wizyta w szpitalu lub nawet wezwanie karetki!

 

Znaczenie wody dla człowieka - jaką wodę pić?

 

Warto pamiętać, że ogromne znaczenie ma również to, jaką wodę wybierzemy. W wodach mineralnych znajdziemy bowiem różną zawartość elektrolitów, czyli jonów soli mineralnych, w tym:

  • magnezu,
  • chloru,
  • wapnia,
  • sodu,
  • potasu,
  • siarki.

Do wyboru będziemy mieć zatem wody:

  • wysokozmineralizowane - >1500 mg/l - dobre dla sportowców i pracowników fizycznych,
  • średniozmineralizowane - 500-1500 mg/l - służą do codziennego nawodnienia,
  • niskozmineralizowane - < 500 mg/l - czyli inaczej wody źródlane. Doskonale nadadzą się nie tylko do utrzymania odpowiedniego poziomu wody w organizmie, ale też będą najlepszym rozwiązaniem dla małych dzieci i kobiet w ciąży - nadmiar składników mineralnych mógłby obciążyć nerki malucha. Będą też doskonałą bazą wszelkiego rodzaju dań i napojów, ponieważ nie zmienią ich smaku.

 

Ogromne znaczenie ma zarówno to, jaką wodę wybierzesz, jak i to, ile jej wypijesz. Pamiętaj, zachowując umiar, możesz cieszyć się doskonałym zdrowiem przez długie lata!

 

Materiał zewnętrzny

Autor

Redakcja

funner.pl