Potas - pierwiastek, o którym nie powinniśmy zapominać

Potas to pierwiastek, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu człowieka. Trudno jest zapomnieć o jego ważnej roli. Wśród najważniejszych właściwości wyróżnia się kontrolowanie ciśnienia krwi i pracy nerek, regulowanie gospodarki wodnej oraz pomoc w prawidłowym działaniu systemu nerwowego i mięśniowego.

Organizm człowieka składa się w 60% z wody. Potas jako elektrolit można znaleźć praktycznie w każdej komórce i tkance organizmu, a także we krwi, przestrzeni międzykomórkowej i chłonce. Bez tego pierwiastka nasze ciało przestaje prawidłowo funkcjonować. Jego niedobór jest groźny dla zdrowia i życia. Potas przenika przez błony komórkowe, transportuje substancje odżywcze do komórek, a także usuwa z nich szkodliwe produkty przemiany materii. Pierwiastek ten bierze udział w przemianach białek oraz węglowodanów, jak również pobudza wydzielanie insuliny.

Czy potas można przedawkować?

Przedawkowanie potasu - czy to w ogóle możliwe? Nadmiar tego pierwiastka w organizmie nosi miano hiperkaliemii. Hiperkaliemia może być szczególnie groźna dla osób, które chorują na nerki. Ich nieprawidłowa praca może przyczynić się do gromadzenia się w nich potasu. Nadmiar pierwiastka może również osłabić działanie niektórych leków, między innymi stosowanych na niewydolność serca, arytmię oraz nadciśnienie. Hiperkaliemia najczęściej jest wynikiem upośledzonego wydalania pierwiastka wraz z moczem lub też niewłaściwej suplementacji.

Suplementacja potasu - w walce z niedoborem

Suplementacja potasu w przypadku wystąpienia niedoboru pierwiastka pomaga szybko wyrównać jego stężenie we krwi. Jest to jeden z najprostszych sposobów na polepszenie jakości naszego życia. Właściwy poziom potasu w organizmie pomaga w obniżeniu górnego i dolnego ciśnienia tętniczego, a także minimalizuje ryzyko wystąpienia udaru mózgu. Spożywanie pierwiastka pomaga również w ograniczeniu wydalania wapnia z moczem, co z kolei przekłada się na właściwy stan tkanki kostnej i zmniejszenie ryzyka wystąpienia osteoporozy. Z tego tez względu odpowiednia ilość potasu w diecie osób starszych jest niezwykle ważna.

Wbrew powszechnemu przekonaniu to nie pomidory i banany są najbogatszym źródłem pierwiastka. W pierwszej trójce uplasowały się: suche nasiona soi (2132 mg / 100 g produktu), kakao - proszek (1927 mg / 100 g produktu) oraz suszone morele (1666 mg / 100 g). Według naukowców zróżnicowana dieta bogata m.in. w potas może obniżyć ryzyko wystąpienia udaru mózgu nawet o 40%.

Potas spożywany w diecie nie zawsze jest w stanie pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten cenny składnik. Ponadto niektóre czynniki sprzyjają powstawaniu niedoborów pierwiastka. W takich sytuacjach większość z nas sięga po dodatkową pomóc w postaci suplementacji. Za wysoko przyswajalną postać związku uważa się cytrynian potasu. Cytrynian potasu zawarty jest między innymi w suplemencie diety Potassium marki Cheers. Jego bioprzyswajalność została doceniona przez wielu konsumentów, którzy po wyrównaniu stężenia potasu we krwi odczuli poprawę jakości życia. W preparacie jest aż 260 mg pierwiastka w formie, którą jest cytrynian potasu.

W naszej codziennej diecie nawet jeżeli staramy się, aby jadłospis był zróżnicowany, najczęściej zwracamy uwagę tylko na bilans takich składników jak białko, tłuszcze i węglowodany. Często zdarza się, iż pomijamy minerały, które stanowią ważny element każdej pełnowartościowej diety. Planując kolejne posiłki, pamiętajmy o potasie oraz innych składnikach odżywczych.

 

Materiał zewnętrzny

Autor

Redakcja

funner.pl