Intermitted fasting - jeszcze zbilansowana dieta, czy już głodówka?

Diety mające przybliżyć nas do upragnionej wagi pojawiają się jak grzyby po deszczu. Z jednej strony to dobrze, że wybór jest tak szeroki – można lepiej dopasować dietę do własnych potrzeb i możliwości, jednak z drugiej strony, coraz częściej mamy do czynienia z metodami, które mają coraz mniej wspólnego ze zdrowym odżywianiem. Jak jest z intermitted fasting?

Słowem wstępu

W żargonie himalaistów występuje często takie określenie, jak ‘okno pogodowe’, oznaczające okres czasu, kiedy warunki do ataku szczytowego są najbardziej optymalne. W intermitted fasting słowem kluczowym jest ‘okno żywieniowe’ – wtedy możesz rozpocząć „atak na jedzenie”. Jak to wygląda w praktyce?

IF – z czym to się je?

Intermitted fasting to sposób dla wiecznie pędzących. Jest to metoda dość elastyczna, zakładająca kilka możliwych wariantów odchudzania. Jej głównym założeniem jest to, kiedy możemy jeść, a nie ile i co spożywać. Wydaje się to dość kontrowersyjne, jednak według licznych ekspertów ds. odżywiania ma sens.

W IF wyróżnia się kilka głównych wariantów:

- Leangains – okres rozłożony na 16 godzin poszczenia (całkowitego) i 8 godzin żywienia (w przypadku kobiet dopuszcza się wydłużanie okna żywieniowego do 10 godzin). W odróżnieniu od himalaistów, to stosujący dietę decyduje, kiedy jest najlepszy czas na 8-godzinne żywienie, przy czym w znacznej mierze będzie to zależeć od prowadzonego trybu życia. W trakcie postu zaleca się picie dużej ilości wody.

- Eat stop Eat – powstrzymanie się od jedzenia przez 24 godziny 1-2 dni w tygodniu. Tutaj również sami decydujemy o tym, który dzień będzie dniem postnym.

- Warrior Diet – 20 godzin postu i 4 godziny jedzenia

- Skipped Meal – rezygnacja z posiłku, gdy nie jesteśmy głodni

- Early and Late – spożywanie żywności wyłącznie rano i wieczorem

IF – ile powinno trwać?

Tak naprawdę tutaj brak jest doprecyzowania. Przyjmuje się, że jeśli organizmowi dostarczane są odpowiednie ilości pożywienia i składników odżywczych, można być na IF nawet cały rok.

IF – co jeść?

Podobnie, jak w powyższej materii, nie jest wskazane, co dokładnie spożywać. Co więcej, ten model nie precyzuje, czy jedzenie produktów np. wysokoprzetworzonych, fast-foodów itp. jest dozwolone, czy zakazane. Najważniejsze jest, aby dieta była zbilansowana, zgodna z zapotrzebowaniem energetycznym i zawierająca składniki odżywcze, których potrzebuje nasz organizm. W tej kwestii najlepiej skonsultować się ze specjalistą.

IF – zalety i wady

Intermitted Fasting to na pewno metoda wygodna, która może się podobać osobom zapracowanym, nie mającym czasu na przygotowywanie posiłków samodzielnie. Zakłada kilka wariantów odchudzania, przez co jest dość elastyczna i łatwiej dopasować ją do rozkładu dnia. Na pewno główna zaleta to to krótszy okres spożywania pokarmów, przez co dostarczamy organizmowi mniej kalorii. Zwolennicy tej metody wskazują również na przyspieszenie przemiany materii i większą szansę na redukcję tkanki tłuszczowej.

Z drugiej jednak strony, trzeba przyznać, że IF to model odchudzania w pewnym stopniu ryzykowny, mogący prowadzić do wyniszczenia organizmu. Proponowane w IF układy godzinowe jedzenia i postu nieco odstają od racjonalności i bilansu – elementów, które przez większość dietetyków są wskazywane jako główne elementy zdrowej diety. Należy również dodać, że zasady IF mogą wpływać za zaburzenie równowagi hormonalnej oraz zwiększać ryzyko wystąpienia efektu jo-jo po.

W świetle powyższego warto zastanowić się nad tym, czy nie lepiej wybrać inne, bardziej bezpieczne i naturalne sposoby walki ze zbędnymi kilogramami. Jednym z nich jest preparat Piperine Forte, zawierający piperynę – związek organiczny, który jest zdolny do skutecznego spalania tkanki tłuszczowej, stymulowania produkcji enzymów trawiennych. Hamowania uczucia łaknienia oraz wspomagania procesu tworzenia tkanki mięśniowej.

Przy doborze diety należy kierować się przede wszystkim rozsądkiem. Najważniejsze jest nasze zdrowie i to powinniśmy zawsze mieć na względzie.

 

Materiał zewnętrzny

Autor

Redakcja

funner.pl